fredag 5 september 2014

Brunörings uppdrag!

Mobilfoton från Instagram
I början av veckan var Lucas och jag iväg och rekade ett brunöring vatten. Vädret var riktigt skönt och det var alldeles för varmt med vadare i skogen. Svettades som en gris i den svåråtkomliga terrängen runt sjön.
Vi hittade i alla fall en del aktiv fisk, de flesta på behörigt avstånd från land. Någon enstaka öring var dock inne på födosök längs land. Jag fiskade på två öringar. Den första öringen vakade fint ett par gånger under ett tallöverhäng. Placerade mig cirka 10 meter från fisken, den slutar att vaka men dyker plötsligt upp precis framför mig där jag sitter. Öringen vänder på direkten och försvinner med en plog inne på det grunda vattnet. Ändå satt man någon meter upp land, mycket skygg öring i sjön.
Den andra öringen nöp flugan direkt, en liten svart klink i storlek 18. Tyvärr lossnade flugan i mothugget och for rakt upp i björk. Lite förbannad blev man allt.
Lucas lyckades bättre och landade en välmatad kilosfisk, även den tog en liten svart klink.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar