tisdag 7 september 2010

Tivedenresan - Gästinlägg av Lucas Bäck

Snart klar för håvning!


Mina förväntningar var höga inför helgens fiske i Tiveden. Andreas JacobssonTiveden Flyfish arrenderar två vatten där han planterat in regnbåge av finaste kvalité. Dessutom skulle den stora sjön hysa ett bestånd av vild brunöring och den lilla sjön skulle ha självreproducerande bäckröding. Efter en del krångel med GPS;en (Flyfiction-Andreas har inte full koll på tekniken) så lyckades vi ta oss fram till mötesplatsen där Andreas Jacobsson tog emot oss. Under tiden då vi riggade spöna tittade Andreas igenom våra flugaskar för att tipsa om funktionella mönster. Det slutade dock med att vi fick prova Andreas egenkomponerade nymf. Den var bunden med en 4 mm pärla från Panduro som huvud och thorax och bakkropp var dubbad med två olika färger av sälhår. Mycket enkelt mönster som skulle fungera riktigt bra i dessa sjöar.

Säkrad troffé öring

Jag hade egentligen sett fram emot torrflugefiske men Andreas försäkrade att nymfen skulle sväva strax under ytan så detta skulle vara lika spännande men mer effektivt. Snart var vi igång. Jag bommade en fin fisk som gått och vakat nära land och minuten efteråt hade Andreas landat den första regnbågen. På långt håll såg jag längst in i en vik att näckrosbladen kom i gungning. Det var en fisk som gick och plockade något från ytan alldeles under buskarna som hängde ut över vattnet. Det var mycket buskar och träd ivägen som skyddade fisken. Jag övervägde att prova med vänstern för att komma åt honom men det hade garanterat misslyckats. Så jag bestämde mig för att knalla upp i skogen för att runda fisken och komma ut på andra sidan av viken där en brant stenås gick ut i vattnet. Därifrån hade jag fritt utrymme att nå honom, även om kastet skulle behöva bli mycket längre. Jag bedömde det ändå som större chans att lyckas härifrån. Flugan landade lite för långt ifrån på första kastet. Nästa kast blev bättre. Nymfen landade alldeles utanför näckrosbandet. Jag han inte göra mer än två-tre långsamma hemtagningar innan fisken tog nymfen underifrån och samtidigt sköt som en projektil rätt upp i luften. Det visade sig vara en vild brunöring på ca 50 cm som tagit flugan. Under eftermiddags passet landades totalt 12-13 regnbågar mellan 0,7 och 2,3 kg som alla var i perfekt kondition. Jag har aldrig varit med om finare regnbåge! Utformningen på sjön gör inte saken sämre. Där är djupa vikar varvat med vassa uddar och små öar. Stora träd hänger ut och ger fint skydd åt fisken.
Tack Andreas för att vi fick komma och provfiska dina vatten! Det är ett par riktiga guldklimpar du kommit över. Vi önskar dig all lycka med ditt projekt och vi ser redan fram emot nästa besök.

Mycket vacker täckning


Lucas å öringen......
Foton av Andreas Larsson

7 kommentarer:

  1. Riktigt fin öring. Kul att träffa er i helgen. Bätte Regnbågsfiske än de vi hade får man leta efter.
    Ha det gött

    SvaraRadera
  2. Jösses vad fint. Det får man planera in när de öppnar i vår. Spännande!
    /Stendalen

    SvaraRadera
  3. Kanon fin fisk o härliga bilder. Blir till att åka dit nån gång =)

    SvaraRadera
  4. Tack skall ni fiskekamrater!

    Instämmer där Samuel, Fick du något foto på Bäckrödingen?

    //Andreas

    SvaraRadera
  5. Instämmer också Samuel. Kan inte sluta tänka på det. Måste dit igen...

    SvaraRadera