lördag 30 oktober 2010

Havsöring i lekbäcken


 Bra fors i trappan...
Lucas och jag ställde klockorna för att komma upp tid, målet var en tidig promenad för att kolla till lekbäcken.
Det har varit ganska bra stigningar tillföljd av ruskvädret som dragit in över västkusten. Väldigt svårt att se fisken i bäcken än så länge dock, vattnet är högt och lite grumligt. Nu i veckan har det i alla fall varit bra med aktivitet i trappan, mycket fisk har kämpat och hoppat steg för steg. Riktigt fräckt att se!
Tyvärr hamnar en del fisk utanför trappan. De flesta av dem har bra fart och "kanar" ner på marken till början av trappan igen, medans andra fastnar och behöver en liten hjälpande hand. Slänten brevid trappan är inte optimal om man säger så! Lucas och jag fyller igen håligheter så gott det går! Tyvärr är man ju inte på plats för jämnan och en del fisk får sätta livet till. Vi hittade 3st döda öringar varav en hona på närmare 2Kg :-(
Skall kontakta parkförvaltningen i Göteborg för att se vad de kan göra?
 Öringhona ca 60cm - 2kg
 En mindre fisk som hade kilat sig fast mellan stenarna

7 kommentarer:

  1. Trappan ser fin ut men synd att de hoppar utanför! Kul med någon som följer fisken även off season. Får man lov att fråga var bäcken rinner?

    SvaraRadera
  2. Hallå Kalle,

    Det är (nästan) roligare än själva fisket måste jag säga!
    Du får gärna fråga var bäcken rinner...men gör det via mail!
    Vet aldrig var det är för folk som läser är vettu!

    //Andreas

    SvaraRadera
  3. Häftig trappa att stå och kolla vid på hoppande öringar, men den är so du säger inte helt optimal. Man borde sätta upp någon form utav vall/ram.

    /Tellis

    SvaraRadera
  4. Hallå Tellis,

    Precis, Jag skall kontakta parkförvaltningen och se om de kan höja siderna/kanterna med en bräda? och samtidigt göra slänterna på utsidorna mer jämna utan håligheter där fiskarna fastnar!

    Tack för tipsen angående LOOP-spöna jag hör av mig när jag sonderat terrängen så att säga :-)
    Måste även bestämma mig vad det är jag är ute efter......?

    //Andreas

    SvaraRadera
  5. Är fint att gå och spana fisk på det där sättet. Som du säger, nästan bätre än fisket.

    Fick du mitt numer bdv? Bara undrar.

    SvaraRadera
  6. Hmm, känns som lite kvinnlig touch, skall vara snyggt inte funktionellt....

    SvaraRadera
  7. Hallå Herr D,

    Kan mycket väl vara så:-)
    Bra med en trappa i alla fall!

    Mattias, jag har ditt nummer ;-)

    //Andreas

    SvaraRadera