söndag 10 juni 2012

Nattfisket är på gång!

Härom kvällen tyckte jag att det var hyfsade förutsättningar för att få till ett lyckat kvälls/nattfiske. Finväder under dagen med avtagande vindar framåt natten, ja då gäller det att passa på. 
Väl framme vid kusten, efter en kort cykeltur till min favoritplats för sommarfisket, ligger havet nästan alldeles stilla. Efter en ganska lång stunds resultatlöst "vakspanande" tappar jag tålamodet och börjar kasta lite. Drar ganska omgående en liten torsk.
En stund senare har jag ett rejält drag i flugan, snabbt ut med ett nytt kast. Inget resultat. Väntar nån minut innan jag kastar igen, men då drar en öring på nästan direkt när flugan landar i vattnet. Och vilken fart det är på fisken. Det visar sig vara en tjock å fin 46cm:are på 1,2 Kg.
Fortsätter fisket fram till klockan två på natten och jag lyckas landa två öringar till, 46 och 40 cm. Fiskade bara med svart Dog Nobbler under hela passet.
Kan även rapportera att jag såg stora mängder av 1-2cm långa "sommarmaskar". Det var även det enda som fanns i magsäcken på den öringen som jag rensade. Snart drar nog nattfisket igång på allvar.

2 kommentarer:

  1. Fasen va gott o höra att masken har satt igång! Nu jävlar!

    SvaraRadera
  2. Ja nu gäller det att ladda upp inför nattpassen.....

    SvaraRadera