tisdag 16 oktober 2012

Besök hos "Bengts" i Garphyttan

Bra position för vakspan
Efter en lång Fredag hos Tiveden Flyfish styrde vi kosan norr över mot Garphyttan. Aningen mörbultade och utslitna anländer vi till Mathias ”alias Fiskedåren” vid 9-snåret på kvällen. Känner inte att jag är det trevligaste sällskapet för tillfället då slitaget på kroppen varit tufft under dagen. Vätskebristen gör sig påmind och jag får nån slags migrän. Hinkar i mig vatten för att få balans på eländet. Fiskesnacket håller mig vaken men efter någon timmes gött tjöt knoppar jag in som ett barn för en välbehövlig natts vila.

För någon vecka sedan var Mathias och PA nere hos på västkusten och testade havsöringsfisket och nu var det dags för utbytet.
Peter och jag skulle få testa fisket i fiskafänget "Bengts" privata regnbågssjö.
Lördagsmorgonen till ära möts vi av ett gråmulet Garphyttan, kalla kastvindar sveper in över sjön. Således inget perfekt väder för flugfiske. Vi börjar med en välbehövlig frukost, som tillagas av PA vid eldstaden, samtidigt som vi ivrigt vakspanar ut över de delar av sjön där vinden inte kommer åt.
Ett par regnbågar avslöjar sig med enstaka vak men inga mönster går att utläsa så det blir till att chansa med en torrfluga där man tror att fisken kommer att passera. Vilket lyckas ganska bra, två gånger för min del, dock utan att jag lyckas kroka någon utav bågarna.
Det är inte många grader i luften och där vinden ligger på blir det nästan olidligt kallt. Det biter i rejält, därav extra skönt att brasan i lägret brinner oavbrutet. Det blir så att vi ägnar mycket tid runt brasan med gött tjöt som följd.
Efter lunchen kör vi ett pass till och Mathias visar ganska snart hur bågarna i sjön skall hanteras när han i rask takt landar två fiskar. Upp till bevis för Göteborgarna med andra ord. Tyvärr, måste jag säga, så fungerar inte knepen denna dag, inte mina knep i alla fall. Granstav lyckas dock ta en tröstbåge på resans absolut sista kast. Skam den som ger sig, till sist kommer utdelningen.
Tack för helgen grabbar!!
"Lord Gajvet" å bågen

2 kommentarer:

  1. Var därför du var så ivrig att få kort på mig med nymfasken. Tagen på bar gärning ;) Jaja det får jag väl leva med.
    Tack åter igen gubbar!

    SvaraRadera
  2. Precis, har en baktanke med alla foton jag tar :-)

    SvaraRadera