onsdag 14 april 2010

Kort kvällstur!

En pigg 35:a

Lågvatten och nordliga vindar brukar aldrig tilltala mig när det nalkas havsörings fiske. Trots förhållandena bestämde vi oss för att prova en kort kvällstur. Solen skiner ju i alla fall, vi hoppas på en varm kväll som kanske kan föra med sig lite pigga öringar.
Första platsen för kvällen blir "Ålefiskarviken" som vi kallar den. Jag håller som bäst på att fixa lite med utrustningen när Lucas signalerar om fast fisk. Det gick undan. En pigg, tjock, blank 35:a som faller för en olivgrön CDC-räka.
Jag fortsätter med flugvalet. Jag väljer en orange kaninzonker samt en liten ljus räka som upphängare. Gött att man kan gardera lite med upphängaren.
Efter ett par kast har även jag en dragning i linan och ett par kast senare drar det på en fisk som landas utan problem. Även den en fin och välmatad blänkare strax under måttet.
Nordan vinden är svår att hantera och vi driver mot ett sund som bildas av ett par öar ut från viken. Jag testar ett bakåt kast in i sundet och precis som jag skall kasta på nytt ser jag en snabb skugga under båten som attackerar flugan. Fast fisk. Kort drill och återsättning av en ganska välmatad 48cm:are. Man kan pressa rätt hårt med en 0,26 tafs. Båda öringarna faller för ändflugan.
Vi testar 5-6 platser till men det händer inte så mycket förutom att nordan vinden tar över ju mer solen närmar sig horisonten och det blir kallt som attan. Vi avslutar i förtid och hoppas på varmare kvällar med möjlighet till ett bättre kvällsfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar