måndag 6 september 2010

En helg sent att glömma!

Vacker omgivning kring sjön
Då var man återigen hemkommen till vardagen efter en underbar helg i Tividen. Så här "dagen efter" helgens bravader med ett makalöst fiske efter mycket fin regnbåge och öring har man knappt hunnit smälta alla intryck och upplevelser. Men vi gör ett försök och tar det från början!
Lördagen: Resan startar från Götet vid sjusnåret och efter tankning visar GPS:en att vi skall vara framme vid Tividen kring 09:30 och det hade vi säkert varit också om vi inte kört fel strax efter Skövde. Kan inte lita på dagens teknik ;-)
Väl framme, något senare än beräknat, bekantar vi oss med Andreas som först visar oss den "lilla sjön" innan vi beger oss till den mycket vackra "stora sjön". Fantastisk natur och inramning kring sjön. En sjö som hyser 1 större ö samt 3 mindre öar, mängder av vikar, träd och busköverhäng, bergskanter och myrmark. Kort o gott, den har allt man kan begära!
Efter upprättning av "basecamp" drar vi igång fisket, jag får en "panduro-puppa" av Andreas. Vi får se en fisk som går och vakar längs kanten. Det dröjer inte länge förrän det drar på en fin båge kring 7 hekto. Riktigt fint exemplar. Bra flug rekommendation av Guiden....
Jag och Lucas fortsätter att bekanta oss med sjön medans Andreas åker och kollar till Daniel & Samuel som testar fisket i den lilla sjön. Lucas lyckas landa en av sjöns naturliga individer. En präktig öring hane på ca 50cm, mer om det i nästa inlägg - håll ut!
Efter lunchen drar vi åt motsatt håll i sjön och vid det här läget så har Andreas & kompisen Daniel anslutit. Gött med en extra guide. Den ena fina fiskeplatsen avlöser den andra. Fisken håller till på precis de platser man vill och förväntar sig att den skall vara! Ofta mycket landnära.
Kolla kvaliten - Så vacker!
Längst in i liten näckrosvik "spottar" Daniel en vakande båge, den går så fint och tuggar i ytan.
Jag lägger ut en kort kast och den sitter på första. Då det är ganska tjockt med näckrosor är det hård fight som gäller på denna plats. Jag vinner fighten och får troligtvis mitt livs vackraste båge. En fantastisk fisk en bra bit över kilot, vacker täckning och klockrena fenor!
Vi smyger vidare längs sjön och jag lyckas lura nån fisk som jag tyvärr tappar. En fisk som stiger till en "Streaking caddis" drar av tafsen efter en hård första rusning. Kraftpaket som sagt!
Lucas fightar båge...
På en udde som bildar ett sund ut i sjön hittar Lucas en hotspot där han drillar 5 fiskar och lyckas landa 2 utav dem. På denna plats kommer även resan största båge upp. 2,45 Kg i håven. Hela fenor. Fin täckning. Kanonfisk.
Alla tagna på Andreas heta fluga "Panduro-puppan".
Ca 2,2 Kg - Kraftpaket
I en mycket liten avstickar-vik längst i tarmen som Andreas kallar det (en lång smal vik i sjön) lyckas jag ta en kilobåge på en streaking caddis. Så sjukt roligt att ta fisken på detta sätt. Bågarna har verkligen funnit sig till rätta i sjön och uppträder som vilda fiskar.
Det börjar mörkna och natten är på väg. På vägen tillbaka till basecamp "spottar" återigen guide-Daniel en båge som bokstavligen står under ett glest buskage som hänger ner i sjön. Metern bortanför buskaget porlar det ut en liten bäck som kanske drar med sig ett och annat ätbart.
Med endast en halvmeter fluglina utanför spötoppen doppar jag ut min streaking caddis från min hukade position bakom en björk. Första tre försöken ger inget. Jag lägger flugan över buskaget så att flugan liksom studsar i ytan av den lilla ström som bäcken för med sig. Slurp säger det. Bågen tar flugan och inser sitt misstag, blir förbannad och drar på rätt ut i en 25 meters rusning. Trugar runt ett tag med flertalet kortare rusningar innan den är klar för landning. Kanonbåge även det här, en 2-kilos fisk. Andreas kommer och förevigar det hela med ett foto som finns att beskåda på hans blogg.
Det avslutar fisket för kvällen och vi beger oss till basecamp för lite korvgrillning och fiskesnack kring elden. Fin avslutning på en av de allra upplevelserikaste fiskedagarna hittills i karriären. Omgivningen, kvaliten på fisken, sällskapet, vädret, den totala upplevelsen.....Ja det smäller högt!
Söndagen: Vi vaknar upp efter en god natts sömn och möts återigen av ett strålande Tiveden väder. Direkt efter intagande av frukost drar jag på en båge, återigen på streaking caddis. Jag har bestämt mig för att köra torrt hela tiden. Förmodligen hade jag fått mer fisk med Andreas "panduro-puppa" eller någon annan nymf, men jag trugar på med torrt.
Andreas möter upp vid de "stora sjön" och vi tar oss ner till den lilla sjön, vi skall göra ett försök på den svårtrugade stationära bäckrödingen. Det vill sig inte riktigt för grabbarna från Götet, men Samuel lyckas lura en rackare till bäckröding. Även Daniel tar två fina bågar. Själv har jag kontakt med tre bågar som alla går vinnande ur kampen.
Jag och Lucas kan inte riktigt släppa tanken på den stora sjön. Vi får lov att lägga de sista 2 timmarna vid sjön.
Vi riktar in oss på "öringviken". Där under trädet där Lucas igår blev av med både tafs & fluga samt lyckades dra på drömöringen. Vi vill dit igen. Återuppleva samt få revansch på samma gång.
Även idag är det aktivitet på platsen, två fiskar patrullerar den korta sträckan. Fina smackvak i ytan. Det osar öring, så skygga. Vi smyger som indianer i buskarna i två timmar. Trots fina utlägg ur omöjliga vinklar överlistar öringen oss denna dag. Spännande värre!
Nu vet vi var öringen håller till, nästa gång får den passa sig......
Luncdags
Andreas ringer och vi beger oss ner till parkeringen vid den lilla sjön där Andreas bror Petter anslutit. Petter är i full gång med att fixa lunchen åt "gästerna" som tackar och bugar!
Vi tackar för denna gången och startar resan hemåt!
En mycket lyckad "testfiske-helg" är tillända och Lucas och jag summerar in 8 regnbågar samt en vild öring. Lägg till alla kontakter, tappade fiskar och tafsbrott så förstår ni hur nöjda vi är!
Tack Andreas & Tiveden Flyfish - Vi kommer tillbaka!
Besöka gärna Andreas blogg och se ett par av hans foton från helgen: http://www.tivedenflyfish.blogspot.com/
PS. Imorgon kommer Lucas "Gästinlägg" där han bla berättar lite mer om sin Öringfångst.