torsdag 1 september 2011

September - Nu kör vi sista etappen

 Trögt även för seglarna.....
Om kvällen igår var fin så var det underbart vackert på havet denna första septemberkväll. Månaden kunde knappast startat på ett bättre sätt. Fiskemässigt kände jag direkt att det kommer bli trögt. Noll vind och klarblå himmel ger inga höga förhoppningar. Det blev till att dra sig långt ut till havs med båten för att försöka hitta lite rörelse i vattnet.
Jag riggar spöt med en liten, liten brun magnus (Stl 14) och en ännu mindre upphängar märla, med dessa förhållanden är det finlir som gäller. På utsidan av en ö, på en av mina "utomskärsplatser" röjer dyningarna runt rätt bra.
Jag testar en sträcka med ett par mindre vikar samt ett grund ca 5 meter från land med riktigt djupt vatten runt om. Första kastet lägger jag kort men andra drar jag förbi grundet nästan upp land. Flugorna passerar grundet väldigt långsamt och precis när jag skall ta hem flugorna och göra ett nytt kast drar det till som bara den. Känner de tunga goa knyckarna innan öringen sätter av ett par meter och går upp i först ett hopp och lite senare ett till. Äntligen har man på en bra fisk, tippar att den är över två pannor. Men som vanligt vill det sig inte. Givetvis går den tunna tafsen av. Jag vet ju att svordomar inte hjälper men det är ända gött att dra av en ramsa för att av reagera sig.
Jag samlar ihop mig och riggar upp på nytt och avslutar med en 25:a samt en bra fight med en fisk på 46cm.
Vet inte riktigt hur många öringar jag fått det senaste som har varit kring måttet och strax där över, men ett bra gäng är det i alla fall.
Jakten på de stora går vidare, det bara skall upp en i September :-)

Vackert ljus

3 kommentarer:

  1. Wow, grymt fin solnedgångsbild! Härligt!

    SvaraRadera
  2. Du har la inga utomskärsplatser vid dej Andreas ;) Du får runda vrångö först, hehe

    SvaraRadera
  3. Tack skall du ha Klorofyllidyll :-)

    Haha, Så sant Albin!
    Så länge jag har kvar skrutt-båten får du ha dina riktiga utomskärs plaster för dig själv ;-)

    //Andreas

    SvaraRadera