torsdag 10 maj 2012

Ljumma sydliga vindar

Nya fåglar på väg....
Kunde bara inte hålla mig igår kväll, tyckte att det var alldeles för bra havsörings förutsättningar för att sitta inne och kolla på Sverige-Tyskland i hockey VM. Sent omsider lyckades jag komma loss från familjebestyren och gav mig ut till havs runt 20.30.
Således inte mycket tid att be för innan mörkläggning.
Till skillnad från i måndags, så var det igår kväll ljumma sydliga vindar och ett rejält högvatten. Enligt mig bästa tänkbara fiskeförhållanden.
"Sundvikarna" blev första stoppet. Pang, kontakt i första kasten. Två öringar landas och en tredje går loss efter en kortare drill. Härlig fart på fisken. En fet och fin öring får följa med hem!
Fortsätter till "Lagunen" via "Dubbelgrundet" där jag tappar ett par öringar innan jag lyckas nypa årets första torsk.
Bäst lycka i början av turen med andra ord.
Väl hemma när jag rensar öringen blir jag återigen lite förvånad över maginnehållet. Obduktionen visar att öringen endast ätit tångflugor och/eller möjligtvis fjädermygg? Inte få till antalet heller, hittar rejäla mängder. Inget annat finns i magen. Snacka om att vara selektiv i sitt födointag.
Undra varför den tog min lilla fiskimitation?

3 kommentarer:

  1. märkligt.. hade extremt trögt fiske denna kväll endast smått i farten. :) fel plats då he he.

    SvaraRadera
  2. Du behöver inte många timmar Andreas, du öser upp fisk iaf

    SvaraRadera
  3. Hallå Aleksi,
    Båten ger fördelar vettu ;-)

    Mathias,
    Effektivt men stressigt fiske, inget att föredra! Men ibland måste man bara ut :-)

    SvaraRadera