fredag 8 juli 2011

Sommarnatt med "maskvak"

 Mycket vacker solnedgång
Ojojoj, ett sånt händelserikt nattfiske som vi (Lucas å jag) hade i natt var det länge sedan jag var med om. Vet inte riktigt var jag skall börja men jag försöker hålla det kort.
Kvällen startade med att vi körde efter sillstimmen för att försöka hitta makrill som jagade. Det var mycket sill i farten som då och då jagades till att fly över ytan. Det gick lite segt för vår del men jag lyckades i alla fall ta en liten makrill-doubblé. Bra drag när de väl hugger.
På olika platser, vid flertalet tillfällen, såg vi sen grövre vak eller attacker alldeles intill land. Trots försiktiga positions förflyttningar med årornas tysta hjälp hade vi bara ett par dragningar i linorna.
Vid det här laget var klockan strax efter 23 och vi har gått i land på en ö. Jag brukar tycka att det kan vara lite stiltje fiskemässigt en stund efter solens nedgång och nån timme därefter. Så var det i alla fall denna kväll för strax innan klockan 1 drog det igång igen. Och det gjorde det med besked, det började bokstavligen vaka överallt. Mest småfisk men titt som tätt hördes de där grova vaken. Vi hör att de är där men kan inte riktigt "spotta" på grund av mörkret.
Vi ser mängder av sommarmask i olika storlekar i vattnet. Små naturfärgade med orange huvuden, samt lite större exemplar som går i rosa-orange. Vi förstår nu vad fisken är ute efter.

Lucas smyger efter en fisk som går och vakar kraftigt på mycket grunt vatten. Fisken missar ytskraparen de två första försöken men sen sitter den. Tredje gången gillt. Lucas märker omgående att det handlar om en lite större fisk då den mest går och trugar som ger ifrån sig tunga gungningar i spöt. Det visar sig vara en hanne med ett rejält stort huvud och slank kropp. Snabb kontroll och foto av öringen innan den returneras. 60cm & 1,7Kg. Det borde vart nästan 1kg till på den gamle hannen........
 Lucas å öringen - två trötta gubbar
Öringarna fortsätter att frossa på sommarmasken och jag hittar tre öringar som nästan står på varandra och vakar. Nästan direkt har jag första kontakten men den släpper efter några sekunder. I nästa utlägg sitter det en ny öring. Den börjar med en snabb rusning för att gå upp i 3 höga hopp, sen går den och trugar mot botten, fram å tillbaka. Den vägrar att ge sig. Helt oväntat går sen tafsen av. Blir riktigt besviken. Det var en bra fisk. Går upp i tafs dimension till 0,26 och knyter på en ny svart ytskrapare.
Ett par kast senare drar det på en ny öring, riktigt fräckt att se när de tar flugan i ytan. Full attack är det som gäller. Det är det även från min sida denna gång och med den lite grövre tafsen kan jag vara lite tuffare mot fisken. Precis som förra drillen så vill inte öringen vika ner sig utan kamp. Till sist kommer den inom håvavstånd. Ett silverpaket på 45cm med hela svalget fullt av sommarmaskar. Kanonfisk.
45cm Silver
Vakfesten fortsätter och vi tar ett par skäddor och nån makrill innan vi väljer att vila lite och vänta in de större fiskarna igen. Tyvärr blåser det upp lite grann och den helt lugna ytan är nu försvunnen. Vi väljer mycket nöjda att avbryta fisket för denna gång.
Nästa fiskepass lär väl förmodligen bli i Kirunafjällen om ett par dagar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar