torsdag 9 juni 2011

Öring Combo

Peter testar på öringen
Hela Tisdagen var vikt för fiske, frågan var bara hur vill skulle lägga upp spelet? Efter en del överläggningar bestämde vi oss för en "Öringcombo". Förmiddagen skulle tillägnas havsöringen och kvällen gick i brunöringens tecken.
Peter kom och hämtade upp mig strax efter 10 för vidare transport till båten. Vi kände ju till förutsättningarna och som vanligt blev detta "mitt på dagen" pass ganska trixigt. Att vinden mojnade totalt gjorde inte saken bättre. Vi lyckades i alla fall dra upp ett par öringar i 30-40cm klassen, ett par tappade och följen.
Efter en lugn dag på havet sitter heller aldrig en pizza fel. Det fick bli kvällens uppladdning.

Väl framme vid ån så var det enligt mig hyfsade möjligheter till ett bra fiske. Lågt vatten, ingen vind och ganska bra med insekter på ytan. Vi vandrar längs ån och hittar ganska omgående ett par aktiva fiskar.
Då jag inte riktigt ser vad det är fisken tar så väljer jag att servera en F-Fly. En öring faller för frestelsen och jag kan snart landa en mycket vacker liten brunöring.
Vi fortsätter sökandet och vi ser på flera ställen hur mindre öringar kalasar på det som flyter förbi. Gul forsslända, Danica och mindre nattsländor i typ storlek 14-16 verkar vara det som står på menyn.

Vid ett längre lugnstryk hittar jag en öring som verkar hålla lite bättre storlek. Fisken upphåller sig på motsatt sida av ån precis vid ett par grenar som hänger ner i vattnet. Som tur är finns det bra med utrymme bakom mig på just denna plats. Jag drar iväg ett par långa över handskast och får till ett par bra drifter utan resultat.
Väljer att byta fluga till en något ljusare CDC-dagsslända, vilket ger resultat på första driften. Som vanligt är det en riktigt härlig syn att se när öringen stiger mot flugan. Mothugget sitter och fisken sätter av med bra fart och kraft. Drillen går bra och jag kan håva en kanonfin brunöring på 37cm.

Senare på kvällen blir det ett fint Danica "spinnerfall" som öringen konstigt nog inte reagerar på alls.
Det får bli avslutningen för denna kväll och vi kan trötta summera in en helt okej dag i öringens tecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar