torsdag 9 juni 2011

Vakande Sikar

Sik - Strax över 45cm
Sent omsider på onsdagskvällen bestämde jag mig för att ta en cykeltur längs med kusten. I tron om att dagens finväder kanske skulle få lite fart på fisken framåt småtimmarna.
Jag hinner inte mer än parkera cykeln på första stället innan jag får syn på 3 stycken gigantiska Multar som kommer kryssandes långsamt längs kanten. Breda som attans över ryggen, säkert en bit över 3 Kg.
Ser även att det vakar sporadiskt över den helt stilla ytan.
Viss av erfarenheten sen tidigare år från denna plats, då jag trott att det är havsöringen som är inne på födosök, riggar jag för Sikfiske.
Testar först med ett guldribbat haröra, efter det en liten märla utan resultat. Lyser med ficklampan ner i vattnet och jag får syn på en del räkor. Testar med en naturfärgad variant i storlek 8, ganska stor med andra ord.
Kastar uteslutande på vakande fisk då jag misstänker att det finns så mycket föda i vattnet att det gäller presentera framför nosen på fisken. Och vakar göra det hela tiden, ibland flera fiskar samtidigt.
De första två kontakterna resulterar i långa drillar som avslutas med tappade sikar precis intill land. Siken är så mjuk i munnen och flugan lossnar lätt när de skakar som värst innan håvning.
När jag för tredje gången under kvällen drillar fisk är jag lite mer fokuserad. Feta och välgödda som de är kämpar de på riktigt bra, flera gånger undrar jag om det verkligen är Sik och inte Öring som befinner sig i tafsändan. Den här gången går landningen bättre, kanske för att jag väljer att stranda siken med fart istället för att använda håven. Väl på uppe tar jag loss kroken och placerar fisken i håven för ett par snabba foton.
Fisken mäter ca 46cm och är fin kondition. Kort och kul fisketur mellan 23 & 01 är till ända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar