söndag 1 april 2012

Kvällspasset!

Premiärdagen till ära, trots den hårda vinden, så var jag bara tvungen att ge mig ut på ett kvällsfiske. På första platsen jag tänkt testa låg vinden på helt fel och det var omöjligt att utöva flugfiske. Det blev till att omlokalisera mot en lite mer skyddad plats som jag vet brukar hålla bra med fisk när det blåser kraftigt. Mycket vatten pressas in runt öarna och fisken har en tendens att följa efter.
Vattnet har även grumlats till sig en aning så det får bli en orange zonkervariant på tafsen. Ett bra val skall det visa sig. Har ett par dragningar ganska omgående. Vet inte om fisken är lite försiktig eller om det är jag som har dålig "feeling" i fingrarna men jag lyckas inte kroka någon av de första kontakterna. Fingrarna som precis återämtat sig efter morgonens äventyr blir snabbt stelfrusna igen. Efter första korta "handuppvärmarpausen" går det bättre.
Jag krokar och landar en lång (ca 50cm) men ganska smal öring som snabbt får friheten åter.
Därefter flyter det på och jag landar 4 st öringar under måttet och avslutar även med en Sik innan det är dags att åka hem.
Nu är det dags att ställa klockan igen, för imorgon blir det ett nytt pass på kusten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar