söndag 9 maj 2010

Vindstilla morgontur!

Hela havet i bleke.
En två timmars morgontur är till ända. Det blanka och stilla havet förde med sig skygga och misstänksamma öringar. En fördel med det stilla vatten är dock att man ser allt som händer i närheten av ytan. Ålefiskarviken var invaderad av Näbbgäddor så det blev bara ett kort stopp efter detta konstaterandet. Bestämde mig istället för att testa några grynnor och småöar lite längre ut.
Jag tycker mig se ett rejält vak vid en av öarna. Stänger av motorn och ror sista 50 meterna och intar kastposition. Precis när jag kastar ser jag ännu ett gott vak på ungefär samma plats. Första kastet når inte riktigt så jag brassar på med riktigt snabba dubbeldrag sista 10-15 metrarna för att kunna göra ett nytt utlägg. Då ser jag ett riktigt silverpaket komma farande rakt utifrån, från fel håll så att säga, ett snabbt utfall mot flugan men den missar. När den vänder upp tvärstannar den för en kort stund, jag e avslöjad, innan den drar iväg med en d.....a fart. Skit också. Blir förbannand men samtidigt var det roligt att se eländet i det helt klara vattnet. Uppskattar den till en bit över 2 pannor. Silverblank.
Byter plats till "Lagunen" som levererar 2 pigga 30-35 cm:are innan jag beger mig hemåt!
Båda dessa fiskar smakade på en liten naturfärgad upphängar räka.
Liten men tuff!
Ni har väl inte missat jätteöringen från Orust tagen på nattfiske:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar