söndag 2 maj 2010

Första turen i Maj.....

Första turen för Maj månad är nu avklarad, idag hade jag äran att guida Peter & Mattias.
I hamnen möttes vi av svaga nordliga vindar, normal högt vatten och en klarblå himmel. Vi såg en del vak redan på väg ut från hamnen vilket bådade för ett gott fiske. "Ålefiskarn" levererar som vanligt fisk. Peter lyckas dra på 2 öringar redan vi första stoppet. Efter en snabb frukost drar vi vidare lite längre ut bland öarna. Vi hittar en del aktiva öringar i en sydvänd vik. Det nappar och drar i linorna vid i stort sett varje kast under de tre korta drifterna. Vi tappar ett par innan Peter lyckas landa en hyfsad fisk. Jag konstaterar att fisken äntligen verkar ha hittat lite längre ut bland öarna.
Vi fiskar av flertalet heta platser utan resultat innan det är dags för nästa huggsexa på min favoritfiskeplats som vi kallar för "Lagunen".
Jag och Peter drar på kort tid 3 fiskar var innan det dör ut. På "vägen hem" lyckas Peter dra på en doublé men lyckan blir kortvarig då den större av fiskarna sliter sig ganska omgående.
Vi summerar in 10 öringar och Peter blir "Top Rod" med en fisk på ca 53 centimeter. Mattias blir tyvärr utan fisk idag! Jag tackar för sällskapet och det underbara vädret!
Bättre lycka nästa gång!

6 kommentarer:

  1. Hej. Wow, vad fisk ni fått. Kul!
    Fin månadsbild du lagt in ;-) lite blommor med ser jag allt.

    Ha det.

    Petra

    SvaraRadera
  2. Hallå Fröken Grön,

    Trift heter den, eller hur?
    De är väldigt fina när de blommar på kobbarna i Maj!

    //Andreas

    SvaraRadera
  3. Jag ser en person som blommar ut i sitt öringfiske...Watch your back Larsson,,känner att det var vändningen här. :) skämt åsido, ser fram emot onsdagsturen.
    /sketfiske

    SvaraRadera
  4. "Sent skall adepten vakna".....riktigt roligt att du fick ta två rekord på samma fisketur, Känns bra att man var med som vägvisare och guide ;-)

    Hoppas Smhi ändrar rapporten lite grann så att vi slipper de nordliga kalla vindarna igen!

    //Andreas

    SvaraRadera
  5. Hallå Andreas!

    Jag har också märkt av öringens närvaro längre ut i havsbandet. Fick en godkänd idag (3 maj) och hade lite dragningar i linan. hade även ett par vakande fiskar som gick fram och tillbaka i en strömkant.
    Nu är det riktigt roliga fisket igång!
    HA de!

    SvaraRadera
  6. Hallå Albin,

    Ja, Nu börjar det hända grejer i havet....en aning varmare vatten har direkt för med sig lite piggare, vakande & jagande öringar.
    Hoppas att den första riktigt varma kvällen snart infinner sig så att man kan få till det goa fisket...........

    //Andreas

    SvaraRadera