torsdag 7 april 2011

Effektivt fiske i blåsten

Nyss hemkommen från veckans tjänsteresa var man riktigt sugen på att få komma ut en sväng.
Trots krångliga förhållanden med 15 västliga sekundmeter bestämde jag mig sent för att prova lyckan. Det blev till att packa ner klass 8:an för att bemöta vinden någorlunda.

Väl framme var det högsta vattenståndet hittills på säsongen och ganska grumligt vatten, den orange zonkern fick åter tjänstgöra.
Det börjar med en dragning på första kastet och fast fisk på andra.
En fin blänkare måttas till 46cm och får friheten åter. Så här håller det på i ca 30 minuter tills solen går ner och allt dör ut, förutom vinden då förstås som oförtrutet piskar på. Det blev till sist 6st landade öringar mellan 40-46 cm, ett gäng tappade och hugg. Anmärkningsvärt är att alla 6 fiskarna är i toppkondition.
Ett kort, effektivt och lyckat 40 minuters pass måste jag säga.

2 kommentarer:

  1. Jag böjer mig för överheten!
    Imponerande vilja att ge sig ut igår, men så fick du också lön för mödan.
    Snart dags för mig igen att pröva lyckan...

    SvaraRadera
  2. Hallå Pär,

    Det är lite motigt i vinden men det kan ibland vara riktigt koncentrerat med fisk på sina ställen :-)

    När kör du nästa pass då?

    //Andreas

    SvaraRadera