fredag 22 april 2011

Tappad storfisk - Oturen håller i sig

Påskhelgen inleds med att klockan ringer okristligt tidigt vid 4-snåret. Lassar in en portion gröt och beger mig iväg för att hämta upp Peter. Efter mycket strul i dimman så hittar vi så småningom fram till våran tänkta fiskeplats. Dimman ligger rikigt tätt och man ser på sin höjd 20 meter framför sig. Det stilla vattnet bryts gång på gång av vakande fisk och det dröjer inte länge förän jag krokar första fisken som dock kliver av efter första rusningen. Nått kast senare suger det till rejält. Ser en silvrig stor buk blotta sig. Fisken bara ruskar de första sekunderna, tunga tunga gungningar i spöt. En snabb rusning till höger innan den vänder mot mig med full fart och flugan lossnar. Helt otroligt! Man vill liksom inte inse vad som hänt, likadant varje gång. Drar iväg en lång ramsa med svordomar. Det luktade verkligen PB med den fisken....
Jag samlar ihop mig efter den tappade storfisken och landar en mindre öring och tappar ytterliggare en liten fisk innan dimman lättar och solen börjar gassa för fullt.

Vi omlokaliserar och söker oss "utomskärs" ut mot öppet hav i förhoppning att vinden kanske kan skapa lite rörelse i vattnet. Vi hittar en fin arkipelag som osar havsöring. Jag lyckas lura 3st öringar men tappar så klart alla 3. Svårt att nita öringen ordentligt med de små krokarna. Jaja, en härlig dag i solskenet blev det i alla fall.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar